Bildet er tatt på Bakkekampen

I Folldal er det bare å forsyne seg av turglede når det måtte passe. Vi vil prøve å foreslå ulike turer gjennom sommeren, så følg med her på hjemmesiden. Kan du tenke deg en guidet dagstur i fjellet vil vi anbefale deg å sjekke ut: https://fjellguideinger.no

Her er noen turtips:

Kroktjønna

En «frilufts-perle» som eies av Folldal kommune, mens Nedre Folldal Velforening har opparbeidet og vedlikeholder området. Dette er et fantastisk sted for små turer, avkobling og hygge. Her er det flotte turstier som er tilrettelagt for rullestolbrukere, små tjønner og hyggelige rasteplasser langs stiene, flott badeplass, wc/skifterom, sandvolleyballbane, gapahuk, fiskemuligheter, grillmuligheter m.m. Det er mulig å leie kano og nøkkel til grillhytta hos Grimsbu Turistsenter. Dette er et sted som passer for alle, og er absolutt verdt et besøk!

Lohnahovda

Lohnasætra er ei vakker setergrend i Folldal, og fra den kan du bestige Lohnahovda (1064 moh). Det er fantastisk utsikt i alle retninger fra denne toppen! Parker ved gården Øvre Lohn (pass på at du ikke er til hinder for noen) og gå grusveien opp til setrene. Derfra er det merket sti opp på Lohnahovda. Ønsker du en kortere tur er det mulig å kjøre denne grusveien opp til setrene. Der er det merket parkeringsplass ved startpunktet  for den merkede stien opp på Lohnahovda, og turen er 1,7 km.

Foto: Jan Einar Bakken, bildet er tatt på Lohnahovda

Fallfossen/rundtur langs Grimsa

Ta av veien mot Grimsdalen (Fallet). Like etter avkjøringa er det mulighet for å parkere (ei hytte like ved). Gå veien forbi hytta helt til du kommer ned til elva. Der er det en fin gapahuk. Fra gapahuken er det en fin sti oppover langs elva, helt opp til Fallfossen, og her er det en fin leirplass. Fin tur for liten og stor! Det er også mulig å kjøre lenger inn, og parkere ved Grimsdalsbommen. Herfra er det merket sti ned til Fallfossen. Gå gardsveien ned mot Fallet Nordre et bitte lite stykke, der går det en vei til høyre, og der står skiltet til Fallfossen. Turen tar ca 15 minutter. Driver du med klatring, er dette en fin aktivitet her.

Sørhovda

Kjør Gamle Dalgardsvegen (Dalholen) helt opp. På toppen av bakken krysser du vegen, og fortsetter oppover grusvegen (forbi grå hytte nr.180 på høyre side). Kjør så til du passerer en elektrisk felås. Der står det et pumpehus, og der går det an å parkere. Pass på slik at du ikke blir stående til hinder for andre. Det er to turalternativer opp på toppen:

Alternativ 1(bratteste, men korteste alternativ. Ca. 40 min. gange med barn). Start til høyre ved felås, følg gammel skogsveg opp til brunsvart hytte. Ta sti videre ovenfor gjerdet til du kommer til ett lite åpent område med skilt merket Søhovda. Stien har brattere stigning herifra og vil svinge til venstre igjen lengre oppe. Følg denne og du vil komme til turkasse like før du når toppen. På toppen finner du bålplass med utsikt mot Snøhetta. Ca 40 min gange med barn.

Alternativ 2 (slakere veg). Det er flere parkeringsmuligheter fra felås. For korteste veg i dette alternativet; hold grusvegen til høyre helt opp til gammel garasje på venstre side der hvor grusveg slutter. Der starter 2 stier. Velg sti opp til høyre og følg gammel skogsvei videre. Ta 2. kryss til høyre og følg skogsvei opp til åpent område på toppen. Videre en liten sti ut til bålplass på nordvestkanten av toppen.

Fin kveld på Sørhovda, tatt mot Snøhetta

Fin morgen på Sørhovda, tatt mot Rondane

Kakkelkletten

For å komme opp på Kakkelkletten kan man enten parkere ved søppelcontainerne like etter at du har passert Grimsbu Turistsenter og noen bolighus, og ta den første stien, eller man kan starte litt opp i Fatfjellvegen og gå en kortere tur. Fatfjellvegen er bomveg, og det koster 50 kroner. Vipps er mulig. Kakkelkletten ligger 953 moh, og herfra er det fantastisk utsikt over Grimsbu og flott panorama mot Rondane.

Gamlevegen ved Hyrsa

Parker på parkeringsplassen langs fylkesveg 27 ved nordenden av Atnsjøen. Herfra er det en lett rusletur oppe i lia over dagens fylkesveg 27, ved grensa mellom Stor-Elvdal og Folldal. Nordre del av stien er litt bratt og steinete. Over Hyrsa er det to fine bruer, og spesielt ved vårløsningen er det et spektakulært skue. Minneplaten over Aasmund Olavsson Vinje kan ses på turen. Turen tar 1/2-1 time.

Bakkesætra og Bakkekampen

Kjør bortover Atndalen, cirka 15 km fra krysset i sentrum. Ta av når du ser skilt til Gamle Atndalsvegen (stort postkassestativ her – Berg Gård). Følg denne veien et godt stykke, forbi Berg Gård og et jorde. Like etter jordet vil du se et skilt til Bakkesætra og en vedplass, men vi anbefaler at du kjører litt til bortover denne grusveien. Etterhvert vil du finne en liten parkeringsplass, og der tar det av en vei oppover. Parker her. Nå kan du følge traktorveien oppover, og etterhvert blir det bare sti. Du kommer først opp på Bakkesætra, og fra der kan du ta turen videre opp på Bakkekampen eller Sleukampen hvis du ønsker en lengre tur. Det er ikke langt opp på Bakkesætra, men det er ganske bratt. Flott utsikt!

Bildet er tatt på Bakkesætra, mot Sleukampen

Bildet er tatt på Bakkesætra

Bildet er tatt på Bakkekampen

På nettsiden til Rondanevegen kan du lese om noen av disse turene: https://rondanevegen.no/aktiviteter/turstier/turstier-folldal/